Novela zákona o spotřebitelském úvěru: Anketa

Připravovaná změna zákona o spotřebitelském úvěru vyvolává mnoho emocí, a to ještě ani neexistuje její finální verze. Rozhodně bude znamenat revoluci na poli krátkodobých úvěrů. Téma je to veliké a není divu, že se mu věnuje i odborný časopis Bankovnictví.

Popis připravovaných změn vydá na několik samostatných článků, nyní Vás chceme jen seznámit s naším názorem, který jsme, spolu s dalšími poskytovateli úvěrů, vyjádřili právě v únorovém vydání časopisu Bankovnictví. Přinášíme Vám tak jeho část:

  1. Znamená pro Vás novela zákona o spotřebitelském úvěru zásadní změnu ve vašem podnikání?
    Na novou právní úpravu se těšíme. Přestože to i pro nás bude znamenat změny a nové procesní postupy, jedná se spíše o modifikaci a vylepšení stávajícího než revoluci. Alespoň pro naši společnost. A to je právě na co se těšíme. Pročištění trhu, na kterém je v současné době mnoho subjektů, kteří – jak to říci slušně – se pohybují v šedé zóně a tím získávají nekalou výhodu. I proto jsme se stali jedni ze zakládajících členů APNÚ.
  2. Jakým způsobem hodláte řešit vyšší požadavky odbornosti na nebankovní poskytovatele ze strany MF?

    Průběžné vzdělávání pracovníků je u nás běžná praxe, v tomto bodě se cítíme být připraveni již dnes. V návrhu požadavků bychom uvítali více “soft skills” z oborů psychologie a krizové komunikace. Naši klienti se často nachází v tíživých životních situacích a nejednou si naši pracovníci připadali jako na lince důvěry.

  3. Očekáváte, že přibude množství předčasně splacených úvěrů?

    V celém segmentu nebankovních úvěrů určitě ano. Pokud jde o krátkodobé půjčky v řádu několika tisíc (takzvané “payday loans”), předpokládáme jen mírný nárůst v řádu jednotek procent.

  4. Připravujete se na nutnost zvýšené ostražitosti v rámci procesu prověření schopnosti splácet?I v tomto směru se pracujeme na neustálém zdokonalování našich procesů. Prakticky každý úvěr v prodlení je pro nás nový signál pro úpravu skóringu a pravidel poskytování úvěrů. Musíme ale zároveň postupovat rychle, proto se stále většíměrou přikláníme k automatizovaným systémům, které operátorům usnadňují proces posouzení. Dnes není problém získat množství dat, ale správně je analyzovat. V tom vidíme největší výzvu.
  5. Jak hodnotíte názor pana Pelikána, týkající se automatického oddlužení extrémně zadlužených obyvatel?
    Zatím neznáme přesné parametry, takže bychom s hodnocením počkali až na případné finální znění takového návrhu. Na jednu stranu je rozumné u předlužených osob, kde není šance na splacení alespoň části dluhů procesem oddlužení, zvážit možnost jednorázového pardonu, na druhou stranu nepodporujeme nezodpovědné chování, které by takový návrh mohl podporovat.
    Základem je a vždy by mělo být důsledné prověření zájemců o finanční produkty a následná úzká spolupráce s klienty. Z naší praxe vychází, že často na první pohled pro klienta bezvýchodná situace má řešení. Musí ale obě strany chtít problém řešit. Koneckonců u velkých fondů či států k těmto “oddlužením” dochází, mohlo by to tedy fungovat i u fyzických osob.
 
Autor:
O mně: Narodil jsem se v roce 1980 v Praze, kde i celý život žiji. Od roku pro společnost Via SMS s.r.o. zajišťuji marketing, včetně příspěvků na tento blog. Píši zejména o tom, jak v dnešní težké době vyjít s penězi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *